Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Detta är en bild på min Helles exportbier. Jag struntade i att klarna den med gelatin och körde bara karragen i koket. Ölen är maltig, och precis som jag vill ha min Helles. Jäste i 20+ under 1 bar ö med W34/70. När denna är slut ska jag äntligen testa jästen nova lager.

Kanske aningen mörk för en Helles? Ser smarrig ut oavsett såklart, tycker nästan *för* klar öl känns livlös. Jag spånar på en lätt, röd ale. Tänker använda Lallemand Verdant IPA, kvick och riktigt ren jäst som kan ge lite stenfruktsinslag och joxar nåt "biotransformation" av några humleämnen. Har massor med mörk lager kvar att dricka upp dock, så den får stå sina 3 veckor i jäskärlet och fälla ut jästen ordentligt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Kanske aningen mörk för en Helles? Ser smarrig ut oavsett såklart, tycker nästan *för* klar öl känns livlös. Jag spånar på en lätt, röd ale. Tänker använda Lallemand Verdant IPA, kvick och riktigt ren jäst som kan ge lite stenfruktsinslag och joxar nåt "biotransformation" av några humleämnen. Har massor med mörk lager kvar att dricka upp dock, så den får stå sina 3 veckor i jäskärlet och fälla ut jästen ordentligt.

Mörk? 11 EBC är knappast mörk 🙂. En Helles exportbier ska vara 8-13.8 EBC enligt BJCP2015. Kan vara ljuset som lurar dig. En vanlig Helles däremot ska ligga mellan 6-10 EBC.

Jag har kört verdant ipa någon gång. Helt ok jäst.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Vet inte om färgen ser annorlunda ut här.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

<Uppladdad bildlänk>
Vet inte om färgen ser annorlunda ut här.

Vi skyller på mina trötta ögon.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Vi skyller på mina trötta ögon.

Jag tycker vi skyller på mitt sunkiga lysrör 😅

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Gjorde igår ett försök på en milkshake IPA där det under andra halvan av dagen kändes som att någon var ute efter att förstöra allt vad brygga hemma heter... Kunde inte få upp temperatur till ett vettigt kok, efter koket slängde jag i lite apelsinskal och humle för att stå i en halvtimme, som på något vis lyckas täcka till pumpen på bryggverket... När det kommer till att kyla ner till bra jästemperatur så ger temp-läsaren i bryggverket upp och leder till att jag för över mäsken till fermzillan på 40°C... Upptäckte det innan jag slängde i jästen i alla fall så sätter det i frysen jag satt upp som jäskammare för att komma ner till de 19° det ska vara, väl där är jag så stressad över att det ska vara förstört redan att jag slänger i w 34/70 istället för s-04 och det har nu stått en dag innan jag kommit på det så jag gissar att det kommer vara massa fina bismaker på den...
Aja, den får stå och jäsa klart i någon vecka nu så får vi se om det blir att hälla i vasken eller om det blir drickbart i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Gjorde igår ett försök på en milkshake IPA där det under andra halvan av dagen kändes som att någon var ute efter att förstöra allt vad brygga hemma heter... Kunde inte få upp temperatur till ett vettigt kok, efter koket slängde jag i lite apelsinskal och humle för att stå i en halvtimme, som på något vis lyckas täcka till pumpen på bryggverket... När det kommer till att kyla ner till bra jästemperatur så ger temp-läsaren i bryggverket upp och leder till att jag för över mäsken till fermzillan på 40°C... Upptäckte det innan jag slängde i jästen i alla fall så sätter det i frysen jag satt upp som jäskammare för att komma ner till de 19° det ska vara, väl där är jag så stressad över att det ska vara förstört redan att jag slänger i w 34/70 istället för s-04 och det har nu stått en dag innan jag kommit på det så jag gissar att det kommer vara massa fina bismaker på den...
Aja, den får stå och jäsa klart i någon vecka nu så får vi se om det blir att hälla i vasken eller om det blir drickbart i slutändan.

Jag beklagar. Vi har alla haft bryggdagar man helst vill glömma. När allt som kan hända kommer hända, allt i enlighet med Murphys lag. W34 klarar dock ett högt temperaturspann (22-25 ska den klara) bara den får stå varmt i minst 2 v. Så lukta på den, luktar det svavelfis väntar du litet till. När den sedan är klar kan du hävda att du gjort en Cold IPA! Otroligt inne just nu

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag beklagar. Vi har alla haft bryggdagar man helst vill glömma. När allt som kan hända kommer hända, allt i enlighet med Murphys lag. W34 klarar dock ett högt temperaturspann (22-25 ska den klara) bara den får stå varmt i minst 2 v. Så lukta på den, luktar det svavelfis väntar du litet till. När den sedan är klar kan du hävda att du gjort en Cold IPA! Otroligt inne just nu

Skönt att höra att det kanske löser sig, tänkte som sagt låta den jäsa klart får vi se om den är drickbar efter det... Återkommer om ett par veckor när det jäst klart så får vi se hur det ser ut vid det laget, annars är det väl bara på't igen för ett nytt försök!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Skönt att höra att det kanske löser sig, tänkte som sagt låta den jäsa klart får vi se om den är drickbar efter det... Återkommer om ett par veckor när det jäst klart så får vi se hur det ser ut vid det laget, annars är det väl bara på't igen för ett nytt försök!

Försök jäsa den i 18+ om du har möjlighet. Annars duger ju 20 också. Och som sagt, låt den jäsa totalt två veckor. Då är jag övertygad om att du får en riktigt bra ipa. Däremot kan torrhumling vara pärlor för svin då lager jäst generellt inte främjar biotransformation. Det krävs mycket högre dos för samma effekt helt enkelt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

@ingenjören Sitter just nu på 19.5, du menar alltså att sänka ner till 18? Kan göra det när jag kommer hem från kontoret, jag resonerade att hålla konstant "fel" temp vore bättre än att ändra det till en bättre temp, men är osäker.

Permalänk

Hörde på radion (P4) om hur försäljningarna från dom mindre bryggerierna gått ner med 15% pga att det är så tufft nu, riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

@ingenjören Sitter just nu på 19.5, du menar alltså att sänka ner till 18? Kan göra det när jag kommer hem från kontoret, jag resonerade att hålla konstant "fel" temp vore bättre än att ändra det till en bättre temp, men är osäker.

Sikta på 19. Det är en bra temp att hålla i två veckor. Jag är övertygad om att du får en otroligt neutral jäsprofil. En cold ipa av rang!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hörde på radion (P4) om hur försäljningarna från dom mindre bryggerierna gått ner med 15% pga att det är så tufft nu, riktigt tråkigt.

Nu gäller det att stödja de man verkligen gillar. Jag köper från stigberget, O/O, Duckpond, Apex och någon till.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Nu gäller det att stödja de man verkligen gillar. Jag köper från stigberget, O/O, Duckpond, Apex och någon till.

Väldigt fint. Jag ska åka och köpa från vårat lokala, Lilla Edets bryggeri!

Permalänk
Medlem

Blev en röd ale som tänkt. Borde landa runt 4.5-4.7% och mastiga 60 IBU. Weyermann Pilsner, Viking Red Ale och Chateau Biscuit malt samt "ett par nävar" rostat omältat korn. 100g Vardera Bru-1(45g@60min,all övrig humle blandade jag i en burk och hade i 100g vid 5 min och resten i whirlpool), Centennial och Columbus. Körde lång mäskning med 20 min 50° C proteinrast, 30 min @ 63° C och 30 min @ 70° C samt 10 min utmäskning.

Och så köpte jag en hantverksöl från ett ambitiöst bryggeri, som ska anvjutas om en stund.

Länkar
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

https://photos.smugmug.com/Other/Junk3/n-B7RZSv/i-J4Ws7SH/0/49f20eca/X2/i-J4Ws7SH-X2.jpg
Blev en röd ale som tänkt. Borde landa runt 4.5-4.7% och mastiga 60 IBU. Weyermann Pilsner, Viking Red Ale och Chateau Biscuit malt samt "ett par nävar" rostat omältat korn. 100g Vardera Bru-1(45g@60min,all övrig humle blandade jag i en burk och hade i 100g vid 5 min och resten i whirlpool), Centennial och Columbus. Körde lång mäskning med 20 min 50° C proteinrast, 30 min @ 63° C och 30 min @ 70° C samt 10 min utmäskning.

Och så köpte jag en hantverksöl från ett ambitiöst bryggeri, som ska anvjutas om en stund.

Spännande öl. Är hantverksöl generellt sett dyrare i Finland än i Sverige?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Spännande öl. Är hantverksöl generellt sett dyrare i Finland än i Sverige?

Jo, rätt mycket dyrare.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Tyckte förresten jag fick till färgen bra med, kunde varit lite mörkare kanske men lär ju ändra när den jäst och klarnat med.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Sikta på 19. Det är en bra temp att hålla i två veckor. Jag är övertygad om att du får en otroligt neutral jäsprofil. En cold ipa av rang!

Blev i slutändan en drickbar öl! Rätt god, men inte riktigt vad jag väntat mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Blev i slutändan en drickbar öl! Rätt god, men inte riktigt vad jag väntat mig

Det är väl det som är lite av tjusningen med ölbryggning, man vet aldrig vilken väg det tar. Det är väl så många stilar skapats, av misstag.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ny bryggning, amerikansk IPA

Igår fick jag för mig att jag skulle brygga en IPA. Sist jag bryggde en ale blev det en NEIPA. Den blev dock i beskaste laget varför jag nu siktar på en west coast ipa istället. Jag siktar på IBU 50, OG 1.066 och en ljus färg.

Som avslutning kör jag whirlpool i bryggverket på 70°C.

En avläsning på refraktometern visar att OG är precis som planerat

Efter transport till jäskärlet släpptes min nya RAPT PILL ner. Den ger följande information

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

West Coast - best coast!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Det är för övrigt SM i hembryggd öl snart. Jag jobbar som funktionär då.

https://shbf.se/evenemang/sm-i-hembryggd-ol-2023/

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Blev en session IPA ikväll, 1.046, mitt i prick enligt planen.

30g Simcoe @ 60 min, 70g Simcoe @ 10 min, resten i 10 min whirlpool.
10kg Pale ale malt, 1kg veteflingor, 400g Biscuit malt, Lallemand BRY-97.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Idag är min IPA nere på 1.037, lite småkul att följa utjäsningen. Min reflektion är att det går väldigt snabbt de första dagarna.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Idag är min IPA nere på 1.037, lite småkul att följa utjäsningen. Min reflektion är att det går väldigt snabbt de första dagarna.

Jag har dock vissa bekymmer med min RAPT Pill, den skickar data rätt sporadiskt. Har någon en gissning om vad som kan fela? signalstyrkan ligger runt -61 till-64 dB från min router, det känns som att det borde räcka?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Nu verkar min IPA ha jäst klart. Det tog totalt 6 dagar att nå vad jag tror blir FG. Jag ska testa att ta bort min RAPT Pill och återställa den för att försöka få den att skicka data med en timmes mellanrum istället. Nu blir ju kurvan rätt hackig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Har funderat på att införskaffa 1-2 ispindel istället för Pill, vad jag förstår låser man sig rätt hårt till Kegland's mjukvara om man kör Pill, och vill gärna kunna skicka data vidare för att processa och logga det själv på annat håll.
Vad använder du för temp kontroll då den verkar så otroligt stadig på 22°C? Jag kör för tillfället en inkbird och det fluktuerar på ±1°C ett par gånger på en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sholdar:

Har funderat på att införskaffa 1-2 ispindel istället för Pill, vad jag förstår låser man sig rätt hårt till Kegland's mjukvara om man kör Pill, och vill gärna kunna skicka data vidare för att processa och logga det själv på annat håll.
Vad använder du för temp kontroll då den verkar så otroligt stadig på 22°C? Jag kör för tillfället en inkbird och det fluktuerar på ±1°C ett par gånger på en dag.

Min tempkontroll är att ha jäskärlet i min ölkällare på 100 kvm :-). Gissar att kalla golv är lösningen här.
Jag har dock sett när det jäser väldigt kraftigt att tempen kan stiga något, däremot så är det nog svårt att hålla koll på om man inte kör något form av glykolsystem.

Du kan ju exportera datan från RAPT cloud om du vill. Sedan verkar det vara lite mer open source för de som vill vad jag förstått?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Min tempkontroll är att ha jäskärlet i min ölkällare på 100 kvm :-). Gissar att kalla golv är lösningen här.

Det funkar ju om man har källare! Där jag bor är det ett litet kryputrymme som gäller då, och temperaturen där nere är inte helt stabil alltid då det är rätt grunt.

Skrivet av ingenjören:

Du kan ju exportera datan från RAPT cloud om du vill. Sedan verkar det vara lite mer open source för de som vill vad jag förstått?

Hmmm, det visste jag inte, får kolla mer och se om det är ett dugligt alternativ, halvt long term är planen köra en brewpiless istället för inkbird och då använda ispindeln till temp probe, men kanske går att göra det med Pill med...